X
تبلیغات
دانلود کتابهای فلسفه - دانلود کتابهای فلسفی

دانلود کتابهای فلسفه

لطفاً برای داشتن مطالب بهتر در وبلاگ حتماً در نظر سنجی شرکت نمائید.

دانلود کتابهای فلسفی

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم آبان 1389ساعت 0:17  توسط فاضل دانشدوست  | 

سخنرانی های صوتی

    سخنرانی های دکتر الهی قمشه ای              

                                                       صفحه مشخصات  دانلود


  سخنرانی های دکتر علی شریعتی           

  

صفحه مشخصات و دانلود        


 سخنرانی های آیت الله مطهری

   صفحه مشخصات ودانلود


  سخنرانی های دکتر عبدالکریم سروش        

                                                     صفحه مشخصات و  دانلود                          

 

+ نوشته شده در  سه شنبه یازدهم آبان 1389ساعت 22:2  توسط فاضل دانشدوست  | 

صوتی قرآن

ترجمه فارسی صوتی قرآن

از روی ترجمه استاد بختیاری نژاد

اجرای آقای حسن زمان زاده

جزء

حجم زمان زبان Format دانلود کنید
جزء اول 6.7MB ۵۲ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء دوم 7.2MB ۵۵ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء سوم 7.5MB ۵۷ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء چهارم 7MB ۵۳ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء پنجم 7.6MB ۵۸ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء ششم 7.7MB ۵۹ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء هفتم 8.2MB ۶۳ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء هشتم 7.8MB ۵۹ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء نهم 7.3MB ۵۶ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء دهم 7.7MB ۵۸ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء یازدهم 8.4MB ۶۴ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء دوازدهم 8.2MB ۶۲ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء سیزدهم 8.2MB ۶۲ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء چهاردهم 7.7MB ۵۸ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء پانزدهم 8.4MB ۶۱ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء شانزدهم 8.5MB ۶۵ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء هفدهم 8.1MB ۶۲ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء هجدهم 7.7MB ۵۹ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء نوزدهم 8.1MB ۶۱ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء بیستم 7.7MB ۵۹ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء بیست و یکم 8.1MB ۶۲ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء بیست و دوم 8MB ۶۱ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء بیست و سوم 8.6MB ۶۵ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء بیست و چهارم 8MB ۶۱ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء بیست و پنجم 8.7MB ۶۶ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء بیست و ششم 8.4MB ۶۴ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء بیست و هفتم 8.3MB ۶۳ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء بیست و هشتم 8.5MB ۶۵ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء بیست و نهم 8.7MB ۶۶ دقیقه فارسی Mp3 دانلود
جزء سی ام 8.7MB ۶۶ دقیقه فارسی Mp3 دانلود

(Download Server: 4Shared          Format: Mp3)

در اینجا جا دارد از آقای حسن زمان زاده گوینده این آیات و مسئولین سایت www.eHolyQuran.com که این فایل ها را دراختیار عموم قرار داده اند تشکر کنیم.

برای مشاهده ی قرآن فارسی گویا، ترجمه ی استاد فولادوند و اجرای آقای هدایتی فر اینجا را کلیک کنید. 

***

قرآن

 (عربی)

با ترتیل استاد پرهیزگار

جزء

حجم زمان زبان Format دانلود کنید
جزء اول 6MB ۵۱ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء دوم 6.7MB ۵۷ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء سوم 7MB ۵۹ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء چهارم 7.3MB ۶۱ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء پنجم 7.1MB ۶۰ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء ششم 6.6MB ۵۶ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء هفتم 6.8MB ۵۷ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء هشتم 6.4MB ۵۴ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء نهم 6.5MB ۵۵ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء دهم 6.6MB ۵۶ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء یازدهم 6.3MB ۵۳ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء دوازدهم 6.7MB ۵۷ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء سیزدهم 5.9MB ۵۰ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء چهاردهم 5.8MB ۴۹ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء پانزدهم 6.4MB ۵۴ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء شانزدهم 6.1MB ۵۲ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء هفدهم 5.8MB ۴۹ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء هجدهم 6.3MB ۵۳ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء نوزدهم 6.5MB ۵۵ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء بیستم 6.2MB ۵۲ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء بیست و یکم 6.3MB ۵۴ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء بیست و دوم 6.4MB ۵۴ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء بیست و سوم 5.8MB ۴۹ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء بیست و چهارم 6.3MB ۵۳ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء بیست و پنجم 6.2MB ۵۲ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء بیست و ششم 5.8MB ۴۹ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء بیست و هفتم 6.2MB ۵۳ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء بیست و هشتم 6.1MB ۵۲ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء بیست و نهم 6.4MB ۵۴ دقیقه عربی Mp3 دانلود
جزء سی ام 6.3MB ۵۴ دقیقه عربی Mp3 دانلود

(Download Server: 4Shared          Format: Mp3)

***

+ نوشته شده در  دوشنبه سوم خرداد 1389ساعت 19:34  توسط فاضل دانشدوست  | 

مقاله ی برگزیده ی دین و فلسفه

آیا همه احکام دین با عقل انسانها جور در می آید؟


ممکن است گفته شود: دین نه تنها عقلی نیست بلکه در مقابل عقل است زیرا بعضی از دستورهای دین، قابل دفاع عقلی نیست. عقل در بسیاری از احکام کیفری مانند اعدام و رجم، فتوا به خلاف می دهد در حالی که دین می گوید: اعدام ، رجم و قصاص باید باشد بنابراین دین با عقل تعارض دارد.


پاسخ یک: عدم راهیابی عقل به جزئیات دین: گویندگان سخنان بالا

اولا با قلمرو عقل و محدوده آن آشنایی ندارند.

ثانیا عقلی که دلیل اثبات دین است، هر عقلی نیست زیرا عقل می داند که از درک بسیاری از امور عاجز است و می فهمد که نیاز به راهنما دارد.


پاسخ دوم: فرق گذاشتن میان وهم و عقل: جواب دیگر قائلان به تعارض دین و عقل این است که

باید بین عقل و وهم فرق گذاشت. گاهی وهم به جای عقل می نشیند از این رو چیزهای بدلی را به جای امور حقیقی می نشاند. کم فروشی و احتکار و تبدیل کالا، کار شیطان است و اگر انسان با او معامله کند مقداری از دین خود را به او خواهد داد و او نیز کمتر از آنچه را که وعده اش را داده به انسان می دهد و چون طرف مقابلش شیطان است در صورت درک مغبون شدن خویش باز مشکل است که بتواند معامله را اقاله و فسخ کند. از این رو در تشخیص حق دچار اشتباه می شود و بر اثر ابتلای به خطا توان معقول کردن یافته های خود را ندارد یا دین را با عقل ناهماهنگ می بیند.

 

یادسپاری

1- گاهی شیطان با مغالطه اش انسان مغالطه زده را وارد می کند تا عدم
علم به چیزی را علم به عدم آن بداند.
2-مغالطه، اقسام فراوانی دارد که بدترین صنف آن مغالطه در اصل هویت انسان است یعنی شیطان خود را به جای انسان می نشاند و تمام خواسته های خود را از زبان او بازگو می کند.

 

رابطه «علم» عقل و دین

بحث رابطه علم و دین یکی از مباحث است که در فلسفه دین مطرح می شود و از مباحث کلام جدید نیز می تواند با شد،زیرا یکی از مهم ترین وظائف علم کلام تبیین گزاره های دینی و دفاع از گزاره های دینی است. پس هر بحثی که دین و گزاره های دینی را زیر سوال برده و به چالش بکشد،در حوزه مباحث کلامی خواهد بود و متکلم وظیفه دارد ازآن دفاع کند.

 

سابقه بحث رابطه میان دین وعقل

در صدر اسلام در قرن اول ودوم این بحث مطرح بود، عده ای مثل معتزلی ها عقل گرا شدند،به عقل بهادادند. و عده ای مثل اخباری ها ظاهر گرا شده و عقل را به کلی تعطیل کردند. در این میان عده ای می خواستند در کنار دین داریشان،جانب عقل را نیز رعایت کنند، در موارد تعارض، ظواهر دین را بتاویل ببرند. این یکی ازمباحثی است که در گذشته مطرح بوده، ولی پس از رنسانس و پیشرفت سریع علم و دانش در مغرب زمین این بحث اهمیت زیادی پیدا کرد. در عصر حاکمیت کلیسا زمانی که علم و دانش به تدریج پیشرفت می کرد، تعارضاتی بین داده های علمی از یک طرف و گذاره های دینی از طرف دیگر، پیش می آمد، به تدریج جانب علم تقویت و جانب دین تضعیف می شد. این روند تا قرن بیستم ادامه یافت،  اما از قرن بیستم به این طرف می توان گفت که معادله به نفع دین بهم خورد.

 

محور و قلمرو دانش بشری

الف- قلمرو عقل نظری  ب- قلمرو عقل عملی « بحث اخلاق وبحث حقوق»

در قلمرو عقل نظری چهار نوع علم داریم1 – علم عقلی محض« ریاضیات،منطق و فلسفه» 2 – علم تجربی«اعم از علوم تجربی وانسانی» 3– علم تاریخ 4– علم عرفان

تقابل گزاره های دینی با علوم چهار گانه

داده های وحیانی وگزاره های دینی می توانند با هر یک از این علوم تقابل ایجاد کنند، بنابر این هر گاه از رابطه علم ودین، یا تعارض بین آنها سخن می گویم، منظورمان اعم از علوم عقلی، تجربی، تاریخی وشهودی است البته بین دین وعلوم عقلی محض مثل ریاضیات یا منطق تعارضی وجود ندارد ودانشمندان منطق وعلم ریاضی تا کنون مدعی چنین اختلاف نبوده ا ند.

تقابل بین دین و فلسفه

بعضی از فیلسوفان مدعی هستند که گاهی ما از طریق روش های عقلی به پاره ای از امور دست می یابیم که در تعارض مستقیم با مسائلی است که در گزاره های دینی و مذهبی یافت می شود، مثل اصل وجود خدا ،مسئله شر، مسئله اختیار و جهان پس از مرگ. در اینجا بخاطر رعایت اختصار یکی از این چهار موارد فوق را بیان می داریم، زندگی پس از مرگ یکی از گزاره های دینی است که با برداشت بعضی از فلاسفه در تعارض است، ممکن است عده ای از فیلسوفان استدلال کنند که انسان با مردن نیست و نابود می شود؛ یعنی این طور نیست که انسان آمیخته ای از بدن وروح باشد و با مردن از نشئه ای به نشئه دیگر انتقال یابد؛ زیرا انسان تنها یک ساختار دارد و آن ساختار مادی است که با مردن نیست ونابود می شود. بنابر این اگر کسی بتواند این مسئله را با دلیل عقلی ثابت کند، با گزاره های دینی و مذهبی سازگاری ندارد؛ زیرا در تمام ادیان الهی در غرب و شرق عالم، زندگی پس از مرگ را تصویر کرده اند و معتقید هستند که پس از این عالم، عالم دیگری نیز وجود دارد که آنجا انسانها به پاداش و کیفر اعمال شان می رسند.

مقاله ی برگزیده ی دین و فلسفه

امروزه بحث از دین اسلام در قالب یک تمدن بزرگ جهانى مطرح است. اسلام همین که از زادگاه خود شبه جزیره عربستان پاى بیرون نهاد، ره آوردهاى فکرى جمع کثیرى از افراد، اجتماعات و فرهنگ هاى مناطق مختلف آن را غنى ساخت. در حقیقت از قرن چهارم تا دهم، تنوع و تکثر سنت هاى ادبى و عقلانى در زمینه هاى مختلف علم و دانش مانند کلام، فقه، فلسفه، ادبیات، تصوف، هنر، صنعت و علوم طبیعى، از مشخصه هاى تمدن اسلامى بود.

در گفت وگوى از عقل در گستره فرهنگ اسلامى باید به خاطر داشت که قرآن خود یک نوع استدلال عقلى را عرضه مى دارد، زیرا مخالف و معارض اسطوره است. قرآن به دلیل زبان نمادین و رمزى اش، متضمن تصورات و مفاهیمى فوق طبیعى است. قرآن ذکر مى کند، قریش خواستار معجزه اى بودند که خداوند از آسمان براى اثبات صحت نبوت حضرت محمدھ فرو فرستد، اما قرآن انتظار چنین معجزه اى را مؤکداً رد مى کند و در عوض قریشیان را به آیات الهى در جهان طبیعت و تاریخ بشر رجوع مى دهد و به این طریق از جادو و معجزه فاصله گرفته و یک نوع عقلانیت و عقل گرایى را ارائه مى دهد.

(در چند قرن نخستین پس از رحلت پیامبر، متفکران مسلمان با سنت هاى فلسفى که با فلسفه یونانى آغاز شده بود، تماس حاصل کردند [و] مجبور شدند از یک سو با تفاوت هاى میان سنن ادیان یکتاپرست که مبتنى بر کتاب مقدس (قرآن) است و از سوى دیگر با یونانیان که عقل را دروازه حقیقت مى دانستند، پنجه دراندازند… اگر از متفکران خطه اسلام و برخوردشان با این مسئله بخواهیم بگوییم، باید گفت که اینان کوشیدند سازش و ارتباط میان دین و فلسفه را پدید آورند.)1

پژوهش حاضر، نگاهى است تاریخى به آراى متفکران اسلامى درباره پیوند عقل و دین که امید است مقبول افتد.

فارابى

باید گفت همه فلاسفه و مفاخر فرهنگ اسلامى، پیوند بین عقل و دین را نه تنها ممکن بلکه ضرورى مى دانستند; از جمله فارابى که فیلسوفى متفکر و مسلمان بود. وى براى پیدا کردن پاسخ سؤال هاى خود به جریان فکرى عقلى یونان توجه داشت. البته ارسطو را تحسین کرد، ولى از او تقلید نکرد.

فلاسفه اسلامى بسیارى از مسائل را بر فلسفه یونان افزودند، مانند قضیه خلق و یا برهان صدیقین که اینها اصلاً در یونان سابقه نداشته است.2

ابن سینا

بعضى معتقدند که ابن سینا با طرح مباحث عرفانى ـ دینى به اندیشه هاى خود زینت بخشیده و فلسفه اش را با تاجى زرین آراسته است. در مورد نظریه معرفتى وى و این که تا چه حد واژگان دینى بر فلسفه و عقلانیت وى سایه انداخته است، باید گفت: (ابن سینا در معرفت شناسى خودش بر این عقیده است که انسان در اثر تأمل و اتصال به عقلِ فعال، به عقل مستفاد نایل مى شود و در این مرحله است که اشراقات الهى و افاضات رحمانى بر او نازل و وارد مى گردد. ایشان این مسئله را در بسیارى از آثار خود مطرح کرده و به تفصیل سخن گفته است.)3

ناصرخسرو

(ابومعین ناصرخسرو قبادیانى مروزى از جمله کسانى است که به سیطره عقل بر همه موجودات باور داشته و براى اثبات آن استدلال مى کند. این دانشمند مسلمان در کتاب خود تحت عنوان (وجه دین) به بحث و بررسى در باب ماهیت علم پرداخته و آن را ناشى از گوهر عقل مى داند. وى به خوبى مى داند که امر قدسى و از جمله خدا در قلمرو علم نمى گنجد و عقل نمى تواند به او احاطه پیدا کند و در ساختار فکرى وى دین و امر قدسى در تعامل با عقل و در عین حال فوق عقل است. وى پس از بحث از علم و عقل مى آورد: پس مى گوییم که علم محض، امر خداى است، و هر که از علم نصیب بیشترى دارد به امر خداى نزدیک تر است و فرمانبردارتر، و هر که داناتر شود خداى را مطیع تر شود، و هر که داناى تمام شود به نعمت جاودان رسد.)4

امام محمد غزالى

ابوحامد غزالى یکى از بزرگ ترین اندیشمندان جهان اسلام است که نقش مهمى در رونق بخشیدن به جریان هاى فکرى فرهنگ اسلامى داشته است. کمتر اندیشمندى مانند وى در تاریخ اندیشه اسلامى مى توان یافت که تا این اندازه با تحولات و دگرگونى هاى فکرى باطل سر و کار داشته باشد. غزالى به شدت اهل مجادله بود و به هر کتابى که دست مى یافت، آن را با علاقه و اشتیاق مطالعه مى کرد.

متأسفانه بسیارى از پژوهش گران داخلى و خارجى، غزالى را به دلیل تألیف کتاب هایى چون (تهافت الفلاسفه) و (الجاء العوام عن علم الکلام)، از مروّجان عقل ستیزى در فرهنگ اسلامى مى دانند; اما باید گفت که حمله غزالى متوجه فلسفه بوده است نه عقل و عقل گرایى. وى نه تنها به طرد عقل نمى پردازد، بلکه از بزرگ ترین متفکران فرهنگ اسلامى است و موشکافانه به تفکیک عقل از فلسفه پرداخته و حتى زمینه هاى فرهنگى عقل گرایى را با برجسته نمودن نقش منطق در نظم عقلى و فکرى و نقد موشکافانه افکار منحرف از ساحت دین و فلسفه مهیا مى کند.

(کتاب هاى منطقى غزالى مانند (معیار العلوم)، (محک النظر) و (القسطاس المستقیم) در زمره مهم ترین کتاب هاى منطقى هستند که متأسفانه در میان اهل منطق کمتر مورد توجه قرار گرفته است. وى همچنین معتقد است منطق از طریق وحى الهى بر پیامبران نازل گشته است.)5

ابوالبرکات بغدادى

نگرش دینى فیلسوفان فرهنگ اسلامى بر تلقى آنها از عقل نیز تأثیرگذار است (فیلسوف معروف یهودى تبار، ابوالبرکات بغدادى، در کتاب المعتبر خود گفته است: کلمه عقل در لغت عربى بر عقل عملى دلالت دارد، چرا که این کلمه در لغت عربى به معنى منع و عقال استعمال شده است و کلمه عقال به معنى بستن زانوى شتر است.)6

عقل چون با عقال هم ریشه است، مى تواند آدمى را از کارهایى که مقتضاى شهوات و هواپرستى است باز دارد. البته اگر آدمى به موارد استعمال مشتقات کلمه عقل در قرآن مجید توجه کند، به روشنى درمى یابد که این کلمه بر ژرف ترین معانى فکرى و عمیق ترین ابعاد نظرى اندیشه دلالت دارد.

ابن رشد

ابن رشد، فیلسوف معروف جهان اسلام، به نیکى آبشخور قرآنى مفهوم عقل را دریافته است و کوشیده نشان دهد که قرآن نه تنها با اندیشه هاى فلسفى مخالفت ندارد بلکه همواره اشخاص را به اندیشیدن عمیق و عقلانى، تشویق و توجیه مى کند. (کوتاه سخن این که زمانه ابن رشد (قرن سوم هجرى) همه آثار و کتاب هایى که در این قرن به نگارش در آمده، مشتمل بر اندیشه ها و مسائل جدید بوده و از نوعى گرایش به عقل و منطق حکایت مى کند. حتى در خلال نوشته هاى عرفانى این عصر، ضمن بحث از مسائل سیر و سلوک، سعى شده پیوندى میان آنها و متون دینى و عقل اندیشیده شود، که از آن جمله مى توان به کتاب (العقل وفهم القرآن) از حارث محاسبى، از عرفاى قرن سوم هجرى، اشاره کرد.)7

صدرالمتألهین شیرازى

نقش صدرالمتألهین شیرازى در توسعه عقل دینى و مباحث عقلى در گستره فرهنگ اسلامى و آنچه بر این افکار افزوده و ابواب بدیع و تازه اى را که به روى اهل اندیشه گشوده است به هیچ وجه نمى توان با آثار دیگر اندیشمندان قابل مقایسه دانست. بسیارى از فلاسفه اسلامى در بحث معاد، به معاد روحانى قائل شده و از اثبات معاد جسمانى ناتوان مانده اند، ولى صدرالمتألهین کوشید تا معاد را به نحو معقول، اثبات نماید. وى صریحاً به نقش عنایات الهى در فهم درست مسائل عقلانى اشاره مى کند و جهان بینى تازه خود را ناشى از قرار گرفتن در مسیر وزش نسیم الهى مى داند. (وى تصریح مى کند که من با تمام وجودم دریافتم که آن حقیقتى که من دنبال آن هستم، در شریعت اسلام و وحى وجود دارد. آن حقیقت ناب و غیر مشوبى که ما در حکمت هاى مختلف دنبال آن هستیم، از طریق روایات در کلام معصومین به ما رسیده است و به اصطلاح آب در کوزه و ما دور جهان مى گردیم.)8

گستره پیوند دین و عقل را در پژوهش هاى فلسفى وى در (الأسفار الأربعه) و همچنین اثر آن را در مطالعات دین شناختى ایشان به خوبى مى توان دید. تفسیر ملاصدرا که در هفت جلد منتشر شده، اثرى گران سنگ و ناشناخته است به طورى که آغازگر پژوهش هاى جدى تفسیرى از منظر فلسفى است; چیزى که تأثیر خواسته یا ناخواسته آن را در تفسیر المیزان علامه طباطبائى مى بینیم.

علامه طباطبائى

علامه سید محمدحسین طباطبائى تبریزى، مفسّر و فیلسوف گران قدر معاصر، آثارى بدیع و در عین حال ریشه دار در متون کلاسیک عقلى ـ دینى ارائه داده است.

پنج جلد کتاب (اصول فلسفه و روش رئالیسم) که به تعبیر استاد مطهرى یک دوره فشرده تحقیقى از فلسفه اسلامى فیلسوفان مسلمان است، به طرح و تبیین امّهات مباحث دینى از دیدگاه عقلى پرداخته است.

(الحق باید انصاف داد فلاسفه اسلامى که بیشتر همت خویش را صرف تحقیق در این فن کرده اند، خوب از عهده این کار برآمده اند و فلسفه نیمه کاره یونان را تا حد زیادى جلو برده اند.)9

علامه طباطبائى مى گوید: (فلسفه الهى، یک رشته مطالب و مسائلى را حل مى کند که علاوه بر این که در میان مسلمین مطرح نشده بود، در میان اعراب هم مفهوم نبوده و اساساً در میان کلمات فلاسفه قبل از اسلام، عنوانى ندارد.)10

علامه طباطبائى عقل را شریف ترین نیرو در وجود انسان مى داند که قرآن در بیش از سیصد مورد مردم را به استفاده از آن دعوت کرده است. وى مى گوید: خداوند در قرآن و حتى در یک آیه، بندگان خود را امر نفرموده که نفهمیده به قرآن یا به هر چیزى که از جانب اوست، ایمان آورند و یا راهى را کورکورانه بپیمایند. حتى براى قوانین و احکامى که براى بندگان خود وضع کرده است و عقل بشرى به طور مفصل نمى تواند ملاک هاى آن را درک کند و چیزهایى که در مجراى احتیاجات قرار دارد، علت آورده است.11

استاد شهید مرتضى مطهرى

در باور استاد مطهرى، مسئله رویارویى عقل و دین مسئله اى نیست که با ذات خالص عقل و واقعیت دین پیوند داشته باشد، و هیچ یک از مظاهر و نمودهاى عقل آدمى به خودى خود با دین ناسازگارى ندارد. وى بر افراشته شدن هماى سعادت بر سر بشر را مستلزم حرکت با دو بال مى داند: بال دانش و بال ایمان.12

(حرف ما این است که اگر پیامبران نیامده بودند و رهبرى نکرده بودند، اصلاً این عقل در همان حد کودکى مانده بود و بشر به این حد نرسیده بود. پیامبران آمدند و زنجیرها را از عقل بشر پاره کردند و به او شخصیت دادند.)13

استاد مطهرى معتقد است که: (از نظر فلسفى م، نظام هستى، نظام متقن و مترتبى است و سراسر این نظام مرتبط و پیوسته، قائم به ذات بارى و اراده بارى است و این نظام علّى و معلولى همان نفوذ تقدیر و اراده بارى است که به صورت این نظام درآمده.)14

دیدگاه هاى بعد از دهه شصت

غیر مطرح ترین جریان فکرى ـ اسلامى، مکتب تفکیک است که استاد محمدرضا حکیمى خراسانى آن را طرح کرده است، اما به دلایل مختلف مورد توجه مجامع علمى و دانشگاهى معاصر قرار نگرفت. این طرح نخستین بار در مجله (کیهان فرهنگى)15 و سپس با پیوست هاى افزوده در ویژه نامه شماره یک مجله (تاریخ و فرهنگ معاصر) سال 1373 در قم منتشر شد. پس از آن استاد محمدرضا حکیمى با افزودنى هاى دیگر، آن را در قالب کتابى به نام (مکتب تفکیک)16 منتشر کرد.

با وجود این، گفتنى است که برخلاف نظر برخى از متفکران معاصر، مکتب تفکیک یک مکتب ضد عقل و قائل به جدایى عقل و دین نیست، بلکه منظور از تفکیک، (جداسازى متون دینى، متون فلسفى و متون عرفانى است، که به مرزبندى حقایق و اهمیت آن در شناخت حقایق و غیر قابل منطبق بودن مصطلحات فلسفى و عرفانى با حقایق قرآنى و حدیثى[اشاره مى کند] و تأکید مى ورزد که ردّ هیچ فلسفه اى به معنى ردّ عقل و تعقل نیست.

در بخش دوم کتاب که به بایسته هاى پژوهشى در حوزه فرهنگ اسلامى مى پردازد، ذیل بخش سى ودوم به مبحث عقل پرداخته و پژوهش در مسائل ریز را ضرورى و مهم مى داند; مسائلى چون: عقل و اطلاق هاى آن در فلاسفه، شناخت اقسام عقل، سیر الهى عقل، سیر صنعتى عقل، تعقل عقلى، معصومیت عقل نورى، فطرت سکوى پرتاب عقل و….)17

برخى گرایش هاى دهه هفتاد به بعد

با ترجمه برخى متون فلسفى و کلامى غرب، به ویژه متون الهیات، پرسش هاى مهمى فراروى پژوهش گران حوزه دین قرار گرفت. طرح نظریه نسبیّت معرفت دینى و تلاش نظریه پرداز این نظریه براى حفظ پیوند علم و دین در حوزه نظریه از یک سو و تلاش براى نشان دادن کارآمدى دین در حوزه عقلانیت اجتماعى از سوى دیگر، منجر به پیدایش و طرح دیدگاه هایى چون قبض و بسط تئوریک شریعت، مدارا و مدیریت، قرائت سنتى از دین، نظریه هاى دولت در فقه شیعه، تعارض علم و دین، عقل و اعتقاد دینى و رابطه آن شده است.19

تأسیس کرسى فلسفه دین و کلام جدید در دانشکده الهیات تهران و تربیت مدرس قم و نیز مؤسسات آموزشى حوزه علمیه قم و تأسیس پژوهشکده هاى تحقیقى فلسفه و کلام و… همه اینها برآمده از نیازى بود که آگاهان حوزه و دانشگاه درک مى کردند. نیم نگاهى به سرفصل هاى مصوب از سوى شوراى عالى انقلاب فرهنگى در مقطع کارشناسى ارشد و دکتراى کلام و فلسفه دینِ دانشگاه تربیت مدرس قم، حضور جدى مسئله هاى جدید کلامى و از جمله مهم ترین آن، عقل و دین در دهه هفتاد و بعد از آن را در کانون دغدغه هاى دین پژوهان و دین باوران این دیار به خوبى نشان مى دهد.

جان سخن

در این نوشتار کوشیدیم با نگاهى تاریخى به بررسى مسئله عقل و دین در گستره فرهنگ اسلامى و موضع دانشوران مسلمان در این باب بپردازیم. بى شک به مصداق قاعده مشت نمونه خروار کوشیدیم تا به دیدگاه فیلسوفان برجسته اسلامى بپردازیم، چرا که فلاسفه اسلامى، نمایندگان عقلى فرهنگ اسلامى هستند و باریک بینى ها و دقت هاى عقلى در میان این طایفه فرهنگى آشکار است.

تردیدى نیست که یکى از جریان هاى مهم فرهنگ اسلامى، جریان متکلمین بزرگ مسلمان و میراث کلامى این دیار است که مجال پرداختن به دیدگاه آنان حتى به طور فشرده فراهم نشده است. بگذریم که اصول فقه مسلمین و به ویژه اصول فقه شیعه و همچنین شروح حدیث و تفسیرهاى قرآن هم مملو از مباحث عقلى و همراهى آن با حقایق قدسى و دینى است.

جان سخن این که هیچ یک از بزرگان فلسفه اسلامى به تقابل یا تعارض عقل و وحى (دین) قائل نبودند و حتى جریان هایى چون امام محمد غزالى در قرن پنجم و مکتب تفکیک در روزگار معاصر هم آن گونه که غلط مشهور است، به تقابل و تعارض دین و عقل باور نداشتند. نگارنده مى پذیرد که با نگاه خوش بینانه به مسئله نگریسته است و به جریان هایى چون اشاعره در کلام و اخبارى گرى در فقه و حدیث توجه ننموده که این هم دلیل خود را دارد، چرا که این دو جریان و جریان هاى این چنین هرچند در ظرف تمدن اسلام تحقق یافتند، لکن اصیل نیستند و به همین دلیل مورد بى توجهى قرار گرفتند.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و نهم اردیبهشت 1389ساعت 16:47  توسط فاضل دانشدوست  | 

منابع آزمون کارشناسی ارشد فلسفه‌ غرب

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد فلسفه‌ غرب 

 

تاریخ فلسفه غرب:

  1. کلیات فلسفه نوشته‌ی پاپکین،  ترجمه‌ی دکتر سید جلال الدین مجتبوی            
  2. سیر حکمت در اروپا نوشته‌ی محمدعلی فروغی        
  3. کاپلستون ج 1یونان و روم ترجمه‌ی دکتر سیدجلال الدین مجتبوی                     
  4. افلاطون نوشته‌ی بورمان ترجمه‌ی دکتر محمد حسن لطفی     
  5. روح فلسفه در قرون وسطی نوشته‌ی ژیلسن، ترجمه‌ی دکتر علی مرادداودی      
  6. فلسفه قرون وسطی جزوات دکتر اعوانی      
  7. تاملات در فلسفه اولی نوشته‌ی دکارت،  ترجمه‌ی دکتر احمد احمدی                
  8. کاپلستون ج 4 دکارت تا لایب نیتس، ترجمه‌ی دکتر غلامرضا اعوان
  9. نقد تفکر فلسفی غرب نوشته‌ی  ژیلسون، ترجمه‌ی دکتر احمد احمدی              
  10. فلسفه نقادی کانت نوشته‌ی دکتر کریم مجتهدی       
  11. کانت نوشته‌ی یاسپرس، ترجمه‌ی دکتر عبدالحسین نقیب زاده            
  12. سه گفت و شنود فلسفی نوشته‌ی بارکلی، آقای بزرگمهر                  
  13. فلاسفه تجربی انگلستان نوشته‌ی دکتر یحیی مهدوی           
  14. هگل نوشته‌ی استیس، ترجمه‌ی دکتر حمید عنایت               
  15. نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفه‌های هست بودن نوشته‌ی روژه ورنو-ژان وال ترجمه‌ی دکتر سید یحیی مهدوی      
  16. فلاسفه بزرگ نوشته‌ی برایان مگی ترجمه‌ی عزت‌الله‌ فولادوند   
  17. بحث در ما بعدالطبیعه نوشته‌ی ژان وال، ترجمه‌ی دکتر سید یحیی مهدوی          
  18. فلسفه عمومی یا ما بعدالطبیعه نوشته‌ی پل فولکیه، ترجمه‌ی دکتر سید یحیی مهدوی                
  19. از مجموعه پدیدآورندگان کلام جدید در خصوص فلاسفه اگزیستانس
  20. فلسفه های معاصر، جزوات دکتر خاتمی و دکتر ریخته‌گران+جزوات دکتر رشیدیان(دانشگاه شهید بهشتی)   

 

فلسفه اسلامی:

  1. بدایه الحکمة(4 جلد) نوشته‌ی علامه طباطبایی، با شرح و ترجمه‌ی دکتر شیروانی                       
  2. شرح منظومه

 

تاریخ فلسفه اسلامی:

  1. ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام(3 جلد) نوشته‌ی دکتر ابراهیم دینانی         
  2. تاریخ فلسفه اسلامی م.م.شریف  

 

منطق قدیم:

  1. منطق قدیم نوشته‌ی علامه‌ مظفر ترجمه‌ی دکتر شیروانی

                 

علم کلام:

  1. شرح تجرید الاعتقاد(کلام) نوشته‌ی خواجه نصیرالدین طوسی، ترجمه‌ی حاج شیخ ابوالحسن شعرانی                    
  2. گزیده گوهر مراد(کلام) نوشته‌ی عبدالرزاق لاهیجی    

 

عرفان:

  1. عرفان نظری نوشته‌ی داوود قیصری  ترجمه‌ی دکتر یحیی یثربی

     

فلسفه علم:

  1. فلسفه علم نوشته‌ی کاپالدی، ترجمه‌ی علی حقی               
  2. فلسفه علم نوشته‌ی الن چالرز، ترجمه‌ی دکتر سعید زیبا کلام             
  3. در آمدی تاریخی به فلسفه علم نوشته‌ی جان لازی، ترجمه‌ی دکتر علی پایا       

     

تسلط به متن تخصصی قلسفی انگلیسی و  عربی

برای این منظور مطالعه تطبیقی (تطبیق ترجمه فارسی با متن اصلی)مؤثر است در این زمینه می‌توان به کتب ذیل رجوع نمود:

1. مسائل فلسفه برتر اند راسل

2. کتاب selection of philosophical works تالیف دکتر محسن جهانگیری

3. جلد چهارم کتاب تاریخ فلسفه کاپلستن-ترجمه دکتر غلامرضا اعوانی

4. متن عربی -کتاب نظیر مبدا و معاد ابن سینا ترجمه آقای شهابی- انتشارات دانشگاه تهران

 

منبع: سايت گروه فلسفه دانشگاه تهران

 


+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و ششم اردیبهشت 1389ساعت 21:43  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه

  زندگی و فلسفه لایبنیتس (الهه آزادبخت)   خرد اسقف برکلی (سهیل اسدی)
 سیر علوم در تمدن ایرانی  (کیاوش ماسالی)   بینامتنیت(قسمت پایانی)  (حمید حیاتی)
  بینامتنیت(قسمت نخست)  (حمید حیاتی)  بینامتنیت(قسمت دوم)  (حمید حیاتی)
  جستاری کوتاه در فلسفه تحلیلی  (شروین طاهری)  اشکالات گتیه به معرفت شناسی سه جزعی  (شروین طاهری)
  درآمدی بر فلسفه ویتگنشتاین  (حمید حیاتی)   درآمدی بر فلسفه هنر (حمید حیاتی)
 خواجه و بنده هگلی مرد و زن فمینیستی  (مریم نصر اصفهانی)   عقل محض و کانت  (شروین طاهری)
 توماس هابز  (کاوه شاه محمدی)  دفاع از اراده آزاد : یک مگس میوه تصمیم می گیرد (مهدی پدرام)
 هارتمان و فلسفه ناخودآگاهی (کیاوش ماسالی)   درآمدی بر اندیشه انتقادی مکتب فرانکفورت (علیرضا وحیدی-روزنامه ایران)
  کانت : فیلسوف مدرنیته (خبرگزاری مهر)  آیزیا برلین روش شناسی آزادی پژوهی (خبرگزاری مهر)
 بررسی مفهوم مدرنیته از دیدگاه هابرماس (نسرین پورهمرنگ ) گریز از متن توقف در حاشیه(تقابل عرفان ایرانی با عقل و منطق فلسفی)(نسرین پورهمرنگ)
  زندگی دیوید هیوم (مهدی پدرام )  بررسی آرا و اندیشهای شوپنهاور (نسرین پورهمرنگ)
 تاثیر فرهنگ یونانی بر تمدن اروپایی (داود خدابخش- دویچه وله)  فلسفه اسپینوزا , جهان از چشم انداز ابدیت (کیاوش ماسالی)
  تفاسیر فمنیستیی از کانت (مریم نصر اصفهانی)  پیرهون بنیانگذار مکتب شکگرایی  (بهرام محیی - دویچه وله)
  توسعه مفاهیم و نشانه های دازاین (ع -خاکسار قیری)  اپیکور وچیرگی بر ترس ازمرگ  (بهرام محیی - دویچه وله)
 ارسطو و فضیلت میانه روی (بهرام محیی - دویچه وله)   زنون رواقی و رواقیون  (بهرام محیی - دویچه وله)
 مروری بر فلسفه رازی (کیاوش ماسالی)   افلاطون و عشق به امر جاوید  (بهرام محیی - دویچه وله)
  در باره : در ستایش دیوانگی (مریم نصر اصفهانی)  هانا آرنت (بهرام محیی دویچه وله)
  افلاطون جنسیت  تعلیم و تربیت (مریم نصر اصفهانی)   هنر و موسیقی در فلسفه شوپنهاور (کیاوش ماسالی)
 جهان گرایشها (الهه یزدانی) پراکنده نویسیهایی درباب ماهیت فلسفه وآغازآنپویان فخرایی
  مفهوم زمان از دیدگاه هایدگر (ترانه جوانبخت)   جان رالز واندیشه عدالت (بهرام محیی - دویچه وله)
  کارل مارکس و اندیشه عدالت ( بهرام محیی - دویچه وله)    کارل پوپر و اندیشه عدالت ( بهرام محیی - دویچه وله)
  اراده آزاد و جبر و اختیار (مهدی پدرام )  ویژگیهای اجسام مادی از دیدگاه ابن سینا (ترانه جوانبخت)
  جان استوارت میل و اندیشه عدالت (دویچه وله - بهرام محیی)  چگونه از عقاید احمقانه بپرهیزیم(آفتاب نیوز- برتراند راسل)
  لیبرالیسم سیاسی جان رالز (روزنا- عزت الله فولادوند)   کانت در نقد عقل محض (ترانه جوانبخت)
  نیچه در غروب بتان (ترانه جوانبخت)   اخلاق از دیدگاه ژان ژاک روسو (ترانه جوانبخت)
   متافیزیک دکارت (ترانه جوانبخت)   ژان ژاک روسو واندیشه عدالت (دویچه وله - بهرام محیی)
  متافیزیک ابن سینا (ترانه جوانبخت)   کارکرد ابژه ابژکتیو و ... (ع -خاکسار قیری)
  توماس هابز واندیشه عدالت (دویچه وله - بهرام محیی)  عدالت از دیدگاه اپیکوری و رواقیون (دویچه وله - بهرام محیی)
  هیپارچیا : فیلسوف زن کلبی (مهدی پدرام)  دیوجنس (دیوجانس) (مهدی پدرام)
+ نوشته شده در  یکشنبه پنجم اردیبهشت 1389ساعت 22:42  توسط فاضل دانشدوست  | 

فیلسوفان(تاریخ فلسفه)

   دوره نام  تاریخ زندگی نویسنده منبع   تصویر
 

 

فلسفه یونان باستان:

فلاسفه طیبعی میلتوس
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.







فیلسوفان الئایی
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فلسفه آتنی
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
 

 طالس (640 پ م-؟) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه

 آناكسيماندر (610-546 پ م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه
 آناكسيمنس ( 585-525) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه  
 هراكليتوس (540-480 پ م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه
 زنوفان ( 570-470 پ م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه
 پارمنيدس (510-415 پ م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه
 زنون (الئائی) (430-355) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه
 امپدوكلس (492-430 پ م) شیوا خالدنژاد سایت تاریخ فلسفه

 آناكساگوراس

(500-428 پ م) شیوا خالدنژاد سایت تاریخ فلسفه

 دموكريتوس

(465-370 پ م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه

 سوفيست ها (سوفسطاييان)

  مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه  

 سقراط

(470-399 پ م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه

 افلاطون

(307-427 پ م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه

 آریستیپوس

(435-356 پ م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه

 ارسطو

(384-321پ م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه

 اپیکور

(341-270 پ -م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه

 کلبیان

  مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه  
زنون رواقی 262-333 پ- م بهرام محیی دویچه وله

 آنتیستنس

(444-350 پ-م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه
 دیوجنس (412-323 پ -م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه

 هیپارچیا

 (300 پ - م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه
 پیرهون  (365-275 پ-م) بهرام محیی دویچه وله
           
   توماس هابز (1679- 1588 م) کاوه شاه محمدی سایت تاریخ فلسفه
 رنه دکارت (1650- 1596 م) ترانه جوانبخت سایت تاریخ فلسفه
بندیکت اسپینوزا (1677- 1632 م) کیاوش ماسالی سایت تاریخ فلسفه
گنفرید ویلیام لایبنیتس (1664- 1716 م) الهه آزادبخت سایت تاریخ فلسفه لایبنیتس
 نيوتن (1624- 1727 م) سهیل اسدی سایت تاریخ فلسفه
دیود هیوم  (1711 -1776 م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه
 دهولباخ (1723-1789 م) سهیل اسدی سایت تاریخ فلسفه پل هاینریش دهولباخ
 ایمانوئل کانت (1724-1804 م) مهدی پدرام سایت تاریخ فلسفه
 آرتور شوپنهاور (1860 - 1788 م) نسرین پورهمرنگ سایت تاریخ فلسفه
 نیچه  ( 1900 -1844 م) ترانه جوانبخت سایت تاریخ فلسفه
           

 

 

 

 فلسفه معاصر:

 هنری برگسون (1941- 1859 م) سهیل اسدی سایت تاریخ فلسفه
 لودویگ ویتگنشتاین (1965- 1889 م) احمد رضا همتی مقدم روزنامه شرق
 هانا آرنت (1975- 1906 م) بهرام محیی دویچه وله
 کارل پوپر  (1994- 1902 م) بهرام محیی سایت ایران امروز
 آیزیا برلین (1997- 1909 م) مسعود خیرخواه روزنامه شرق
ویلاردون اورمن کواین (2000- 1908 م) علی ملائکه روزنامه شرق
 ریچارد مروین هر (2002- 1919 م) سهیل اسدی سایت تاریخ فلسفه
 رابرت نوزيك (2002- 1938 م) سهیل اسدی سایت تاریخ فلسفه

+ نوشته شده در  یکشنبه پنجم اردیبهشت 1389ساعت 21:8  توسط فاضل دانشدوست  | 

مجموعه کتب اسلامی عربی

 

               

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم فروردین 1389ساعت 16:40  توسط فاضل دانشدوست  | 

انواع مقالات بر اساس موضوع

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم فروردین 1389ساعت 16:39  توسط فاضل دانشدوست  | 

کتاب و نرم افزارهاي قرآني

  جستجو در قرآن با موبايل!

دريافت برنامه Pocket Quran براي موبايل با حجم 0.3 مگ!

اين برنامه روي تمام گوشي هايي که جاوا دارند قابل نصبه

              نرم افزار رايگان المبين از اينجا قابل دريافته(با حجم 3-4 مگ)

                                        جستجوگر  قرآن

                                پارس قرآن             ام الکتاب     

   

Quran 30

  - نمايش متن سوره های جزء ۳۰ قرآن کريم
  - تلاوت سوره ها با صداي استاد عبدالباسط
  - ترجمه فارسي سوره ها
 

برنامه را مي توانيد از اينجا دانلود کنيد (MB ۱۱) :
دانلود برنامه

اگر سرعت اينترنت شما پايين است مي توانيد برنامه را به صورت ۴ قسمت جدا دانلود کنيد و سپس با استفاده از Bat File ‌ آنها را به هم متصل کنيد:

دانلود قسمت ۱      دانلود قسمت ۲        دانلود قسمت ۳       دانلود قسمت ۴
دانلود Bat File

 

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم فروردین 1389ساعت 16:36  توسط فاضل دانشدوست  | 

دانلود کتاب

 

 

دانلود کتاب در ادامه ی مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم فروردین 1389ساعت 16:26  توسط فاضل دانشدوست  | 

دانلود کتاب‌های امام محمد غزالی

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و سوم فروردین 1389ساعت 19:33  توسط فاضل دانشدوست  | 

دانلود کتابهای الکترونیکی

برای دانلود کتابهای الکترونیکی به ادامه ی مطلب بروید=

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه هفدهم اسفند 1388ساعت 17:35  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: فلسفه حق / جرمي والدران

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 فلسفه حق / جرمي والدران  admin
FA

---

478KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:41  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: فلسفه زن بودن

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 فلسفه زن بودن  admin
FA

---

527KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:40  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: فلسفه زیستن / حمید رضا نمازی

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 فلسفه زیستن / حمید رضا نمازی  admin
FA

---

610KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:39  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: فمینیسم و لزبینیسم

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 فمینیسم و لزبینیسم  admin
FA

---

532KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:38  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: فمینیسم پست مدرن

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 فمینیسم پست مدرن  admin
FA

---

502KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:37  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: فی حقیقة العشق

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 فی حقیقة العشق (شهاب الدین سهروردی)  admin
FA

---

239KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:36  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: پایان فلسفه کلاسیک آلمانی

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 پایان فلسفه کلاسیک آلمانی  admin
FA

---

1.53MB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:35  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: منطق هرمنوتیکی هیدگر و زندآگاهی حکمت انسی

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 منطق هرمنوتیکی هیدگر و زندآگاهی حکمت انسی / محمد مددپور  admin
FA

---

527KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:34  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: متن کامل 52 سخنرانی دکتر الهی قمشه ای

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 متن کامل 52 سخنرانی دانشمند دکتر الهی قمشه ای  admin
FA

---

2.96MB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:33  توسط فاضل دانشدوست  | 

دانلود کتابهای فلسفی


ردیف نام کتاب توضیحات موضوع حجم دریافت
37 عقل سرخ شیخ شهاب الدین سهروردی فلسفی 225 kb دانلود
38 عقل، تاریخ و مدرنیته شاهرخ حقیقی فلسفی 513 kb دانلود
39 آواز پر جبرئیل شیخ شهاب الدین سهروردی فلسفی 170 kb دانلود
40 بود لر ژان پل سارتر فلسفی 992 kb دانلود
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:30  توسط فاضل دانشدوست  | 

دانلود کتابهای فلسفی

ردیف نام کتاب توضیحات موضوع حجم دریافت
303 فی حقیقته العشق شیخ شهاب الدین سهروردی فلسفه 241 kb دانلود
304 درسهای فلاسفه بزرگ s.e.ferast فلسفه 1.8 mb دانلود
305 آدم دیوانه کیست؟ گزارشی از سخن نیچه فلسفه 328 kb دانلود
306 علم چیست؟فلسفه چیست؟ دکترعبدالکریم سروش فلسفه 380 kb دانلود
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:26  توسط فاضل دانشدوست  | 

دانلود کتابهای فلسفی

ردیف نام کتاب توضیحات دانلود کتاب موضوع حجم دریافت
755 فلسفه علم در قرت بیستم سام قندچی / ایرانسکوپ فلسفی 240 kb دانلود
756 فلسفه خلقت انسان عبدالله نصری فلسفی 457 kb دانلود
757 فراسوی ذهنم ریچارد باخ فلسفی 439 kb دانلود
758 فیلسوفان سیاسی قرن بیستم مایکل ایچ اسناف فلسفی 2.4 mb دانلود
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:24  توسط فاضل دانشدوست  | 

دانلود کتابهای فلسفی

ردیف نام کتاب توضیحات دانلود کتاب موضوع حجم دریافت
808 کارل پوپر فلیسوف خردگرایی سنجشگر فلسفی 194 kb دانلود
809 پندار ریچارد باخ فلسفی 701 kb دانلود
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 18:22  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: مسائل فلسفه حقوق / اچ. ال. اي. هارت

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 مسائل فلسفه حقوق / اچ. ال. اي. هارت  admin
FA

---

478KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 17:58  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: معرفت پيشيني / متياس استيوپ

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 معرفت پيشيني / متياس استيوپ  admin
FA

---

517KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 17:57  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: معرفت شناسى افلاطون

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 معرفت شناسى افلاطون / سيد محمد انتظام  admin
FA

---

458KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 17:56  توسط فاضل دانشدوست  | 

فلسفه: هگل و روشنگری

برای دانلود کتاب بر روی نام آن کلیک کنید.

ردیف

نام کتاب

نویسنده

زبان فرمت

حجم

1 هگل و روشنگری / يارعلى كرد فيروزجايى  admin
FA

---

502KB

پسورد کتاب : download110.com

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و یکم بهمن 1388ساعت 17:55  توسط فاضل دانشدوست  | 

مطالب قدیمی‌تر